Wednesday, May 6, 2009

A tribute to all Mothers!!

Ibu mertuaku.



Tadi aku dan suami bergegas pulang ke J19 di Ulu Bernam, rumah ibu mertuaku. rumah papan lamanya telah lama kami gantikan dengan rumah batu yang lebih selesa untuknya.
Maklumlah, anak-anak berpelajaran, berjawatan dan ada rezeki lebih, apalah salahnya keluarkan sebahagian pendapatan untuk ibu mereka. Alhamdulillah.

Semua orang especially anak-anak muda sekarang sibuk dengan pelbagai acara untuk menyambut Hari Ibu. Bagi yang masih punya ibu, berbahagialah mereka dapat menghadiahkan sesuatu untuk ibu mereka. Bagi yang sudah tiada, janganlah risau, celebrate with your grandmother, aunties and so on for as long as they are mothers! (Tapi jangan lupa doakan untuk arwah ibu setiap selepas solat.) Ada yang berhajat nak bawak Mak keluar dinner, lunch, hi tea, tengok wayang, tengok theatre, surprise party dan sebagainya. Baguslah tu TETAPI janganlah ingat ibu kita setakat pada 10th May sahaja.

Ibu itu adalah segalanya. Tika sakit dia jadi doktor,buat homework jadi guru,basikal pancit jadi foreman,ke sekolah jadi driver,lapar jadi chef,buat salah jadi majistrate, nak tidor jadi penyanyi nasyid,gigi berlubang jadi dentist, rumah bersepah jadi bibik...pokok pangkalnya dialah segalanya. Tak mungkin mampu kita membalasnya. Bayangkan, ibu itu tidak pernah mengharapkan apa-apa balasan dari kita tapi kita yang ada otak dan pelajaran ni...lu pikirlah sendiri!

Jangan sekali-kali mengecilkan hatinya. Kadang-kadang mulutnya manis menidakkannya tetapi hatinya Allah saja yang tahu. Setiap perbuatan baik yang kita lakukan, setiap langkah ke tempat yang baik-baik kita berjaln, ibu kita akan diberi ganjaran pahala oleh Allah. Begitulah sayangnya Allah pada ibu. Tidak segankah kita pada Allah sekiranya kita hanya mengingati ibu kita hanya sekali dalam setahun? Hari ini sahaja, sudahkan kita menelefon ibu bertanyakan khabarnya, mendoakannya dan mengharapakan doa darinya? Jangan sesekali berkira dengannya tetapi ingatlah pengorbanannya. Semasa ibu masih berada bersama kita samada sihat ataupun sakit berilah sepenuh perhatian dan kasih sayang untuknya kerana setelah dia pergi, tiada siapa yang dapat menggantikannya. Kita akan merasa kehilangannya... sungguh sedih dan pilu.

To all Mothers, a tribute to all of you. Stay well, keep fit, be happy, be thankful and stay graceful. Happy Mother's Day!
Arwah Mak sentiasa dalam kenangan.

1 comment:

  1. Happy mothers day to us. You are one great women! WONDER WOMEN!

    ReplyDelete