Sunday, November 7, 2010

Rabat, Fes dan Ifrane


Kali pertama melawat ke Morocco memang sangat menyeronokkan dan teruja . Ditambah pula pergi dengan kawan-kawan. Setiap pengalaman menjadi ingatan samada yang melucukan atau sebaliknya.
Kami mula mengenali DOS di Guangzhou China. Beliau seorang yang humble dan down to earth. Dengan kedudukannya sebagi seorang pegawai kerajaan yang hidupnya penuh dengan protokol, pastilah kehadiran kami sebagai teman karibnya akan membawanya ke kehidupan sebagai orang biasa...ketawa, makan, bersembang dan bergurau bersama-sama. Selepas itu, beliau dipindahkan ke Conackry, Guiney. Dua tahun beliau berkhidmat di sana dan kami tidak digalakkannya ke sana dengan pelbagai alasan. Mungkin kerana keadaan kehidupan di sana yang menyebabkan beliau bertindak sedemikian. Tetapi kami lega, kerana semasa di sana, beliau membawa bersama anak angkat beliau untuk menemaninya.Alhamdulillah. Ada juga orang yang menjaga dia.
Selsai perkhidmatannya di Guiney, DOS diarahkan berpindah ke Rabat, Morocco. Satu destinasi yang menjadi idaman kami tetapi setelah hampir empat tahun, baharulah kami dapat melawatnya. Maklumlah setiap orang dari kami mempunyai komitmen yang tinggi terhadap keluarga masing masing.
Kini, kami sudah pun berada di sini memenuhi jemputan sahabat lama kami. Merata dibawanya kami berjalan. Hari pertama pada 4/11/2010, setelah berada di dalam pesawat selama 14jam dan 35r minit serta 4 jam transit di Dubai, kami berlima hanya mahukan tidur. Namun itu tidak dibenarkan oleh DOS. Di bawanya kami keluar ke Marina tempat kapal-kapal layar berlabuh. Ketika itu waktu malam dan cuaca sangat sejuk. Walaupun perut terasa lapar tetapi jelas bantal menjadi pilihan!!hahhahahha....
Kesokan harinya 5/11/2010, DOS ke pejabat. Hari itu hari Jumaat. Kami ke sebuah pusat membeli belah berdekatan. Mega Mall. Sangkaan kami pastilah besar, rupanmya Kompleks PKNS Shah Alam adalah 2 kali ganda lebih besardan lebih meriah! namun, walaupun kecil, mereka punya koleksi kedai-kedai yang berjenama seperti Etam, Geox, Zara, Tods dan sebagainya dan kebanyakan kedai=kedai pakaian sedang sibuk menjual pakaian musim sejuk erana dalam masa seminggu dua, itulah musim yang akan mereka tempuhi. Semasa di sini, walaupun matahari memancar terang, sejuknya kami rasa sampai ke tulang!!
Selepas solat Jumaat, Kemudian kami di bawa ke Makam King Hassan di Masjid Hassan. Disitulah disemadikan King Hassan, bapanya dan bapa saudaranya. Sementara menunggu DOS dan supirnya solat Asar, kami sibuk merakamkam keindahan tempat tersebut dengan bergambar sakan.

DOS membawa kami ke pusat kraftangan Morocco. Banyak item yang menarik hati tetapi bila memikirkan perjalanan yang jauh, kami lupakan saja. Hasil kraf dari tembikar sangat cantik dan menyebabkan aku hampir lupa diri...tapi beli jugalah satu dua sebagai kenangan dari sini.

Selesai Asar, DOS membawa kami ke sebuah bazaar di Rue des Consuls untuk acara membeli belah. Meriah. Pelbagai benda yang dijual di sana, Permaidani adalah yang paling banyak dijual. Hasil kerjatangan mereka sangat halus dan teliti. Urusniaga adalah dalam Dirham dan USD sahaja. Kad kredit tidak digunakan kerana kedai kedainya bersifat tradisional. Maka bermulalah acara membeli belah kami...

Satu perjalanan yang jauh...



Salam dari Rabat, Morocco. Perjalanan dari tempat asal kita sangatlah jauh dan memenatkan.Namun kerana ingatan kepada seorang sahabat karib, kami berlima sahabat berpakat melawatnya. Golden girls vacation!!!!
Kami menaiki pesawat Emirates ke Dubai. Perjalanan mengambil masa selama 7 jam. Nasib baik kami diberi tempat duduk di hadapan...nombor 9...dapatlah kami melunjurkan kaki. Yang melucukan ialah DKH yang mempunyai bentuk badan yang comel molek, tidak dapat merasakan nikmat menaikkan kaki ke dinding kerana kakinya tidak sampai....hahahhahha.
Sampai di Dubai, kami di arahkan ke Gate 122. Setelah melalui Imigresen, kami terus bergerak menuju ke Gate tersebut. Semakin jalan terasa semakin jauh. Dengan muka yang tak malu, aku bertanyaa dgn pemandu buggy yang lalu lalang di situ....Gate 122 please...Gate 122 please! Rupanya laku juga jeritanku itu. Hai, meriah kami menaiki buggy tersebut tetapi yang sedih tu, Gate 122 sangat jauh dari kawasan membeli belahnya. Maka, kami tida pilihan lain, selain dari duduk buat bodoh sajalah! Hahahhahha.
Semasa hendak menunggu untuk boarding, seorang pegawai airport menulis tagging untuk hand carry kami lalu ditampalkannya di beg kami. Sangkaan kami, itu adalah normal normal , jadi kami biarkan sahaja. DR risau kerana begnya tidak diambil hirau oleh pegawai tersebut. Kami melihat saja gelagatnya....agak lucu jugak cara dia bertanya.....
Bila tiba masa untuk masuk ke pesawat, setibanya kami di pintu , pegawai tadi telah mengambil beg aku dan beg DSNK. Tanpa memberitahu mengapa, terus diambilnya beg kami. Hairan! Bukan kerana apa, beg itu kecil dan tidak berat. Bodoh betul tapi untuk tidak merosakkan percutian yang baru hendak bermula, kami redho. Selepas beberapa lkangkah, teringat aku akan iPad aku yang tertinggal dalam beg itu. Aku pusing ke belakang dan mengambilnya. OOOOiiiii itu nyawaku...
Tempat duduk kami nombor 41...nun jauh dibelakang. Di kiri kanan belakang kami adalah tandas. Kami redho! Bagus juga, mudah untuk melepaskan hajat!!
Anak-anak kapal Emirates sagat baik, berfikiran positif dan dedikasi. Kami yang dibelakang jelas nampak pelbagai gelagat penumpang penumpang lain yang masuk kemudian dari kami. Disitulah dapat aku menilai integriti anakanak kapal tersebut. Kagum aku! Dalam padsa memandang dan berfikir, tibab tibaa masuklah seorang hamba Allah ni dengan segaknya dan duduk 4 baris di hadapan kami. Sebaik saja dia muncul, aku rasa macam dunia aku berpusing ligak hingga ke peringkat nak pengsan, Begitu juga denga teman temanku! Bau ketiaknya sangat busuk. Terbalik hidung kami dibuatnya. Berebut rebutlah kami mencari minyak angin...hahhahhahahhahah. Perjalanan selama 7 jam 35 minit membuat kami seronok dalam tersiksa....Namun pujian harus diberi kepada anak anak kapal yang sangat efficient!
Tepat jam 12.10 tengahari, pesawat kami mencecah bumi Casablanca. Bersyukur kami kerana sudah hampir 18 jam perjalanan, dengan pelbagai pemandangan yang boleh dijadikan pengajaran dan peringatan dan dalam keadaan natural beauty kami yang tanpa mandi, tanpa bedak dan bergincu...kami samapi jua di tanah Morocco.
Urusan imigresen Casablanca sangat lembab. Bila kami lihat ada baris lain yang kosong , kami dilarang bertukar lorong. Mereka ni tidak mahu bekerjasama dalam membuat kerja, Hairan! Namun setelah lama menunggu, kami akhirnya yang paling akhir dari pesawat tersebut yang keluar dari situ. Terus ke tempat bagasi. PSSJ sudah lama selesai mengendalikan bagasinya. Kami uruskan bagasi kami sendiri dan terus menuju ke jalan keluar. Malangnya DOIS tiada di situ. Katanya akan menunggu di bahagian luar tapi tiodak kelihatan di mana2. Langsung aku menelefon suamiku dan meminta bantuan agar carikan nombor kedutaan kita di Rabat. Manalah tahu, takut-takut DOS terlupa! Dalam panik, aku keluar dari bangunan dan scroll through contacts aku dan Alhamdulillah, rupanya aku simpan semua nombor pejabat dan handphone DOS. Pembantu peribadinya meyakinkan aku bahawa TYT sudah berada di sana. Rupanya, bila kami bertemu akhirnya, dapatlah kami tahu bahawa beliau menunggu kami di terminal 1 sedangkan kami di terminal 2! Katanya di paparan, dinyatakan terminal 1!!!!
Perjalanan kami dari lapangan terbang Casablanca ke Rabat mengambil masa selama 2 jam dan pemandu kereta adalah Tariq dan Imad. Tariq pandai sedikit berbahasa Melayu tetapi Imad tetap dgn Peranchis, Arab dan Morocconya....dan sedikit Bahasa Inggeris!

Wednesday, October 27, 2010

Selamat Bertemu Penciptamu.......



Lahir tahun 1924 tetapi tidak ketahuan sehingga akhirnya tarikh dan waktu sebenar kelahirannya. Berasal dari Kampar, Indonesia. Di bawa berhijrah ke Tanah Melayu ketika masih kecil. Bapanya seorang yang berharta dan sangat pemurah. Cukup umur matangnya, dia dikahwinkan dengan seorang pemuda yang juga datang dari tempat yang sama yang berhartakan sebilah parang sahaja. Hiduplah mereka bahagia dan dikurniakan anak serama 7 orang . Dua orang meninggal ketika masih bayi kerana kurang zat makanan dan tinggallah lima orang iaitu dua perempuan dan tiga lelaki.

Pasangan ini sangat rajin bekerja mencari nafkah untuk keluarga. Mereka menoreh getah dari sesudah Subuh dan selesai kerja sebelum Zohor dan berkebun jagung , ubi dan keledek serta menanam padi huma di waktu petang. Pokok pangkalnya, tiada masa yang terbuang dan terluang.....apa sahaja pekerjaan dilakukan asalkan yang mendatangkan hasil untuk membeli makan dan buku untuk anak-anak yang masih kecil. Kedudukan rumah di tepi sekolah dan kemahiran pertukangannya, Ayah mengambil upah membaiki kerusi meja dan bangunan sekolah yang rosak. Anak perempuan yang sulong hanya mampu disekolahkan sehingga darjah enam sahaja untuk mengambil tanggungjawab menjaga adik-adiknya yang masih memerlukan pemerhatian. Lagi pun pada zaman itu, anak perempuan tidak digalakkan berilmu tinggi....duduk rumah dan uruskan rumahtangga!
Pada tahun 1985 ketua keluarga meninggal dunia. Arwah seorang yang sangat penyabar, pemalu dan pendiam. Tidak banyak berbicara. Kesukaannya merokok Rokok Daun yang digulungnya sendiri dan tidur! Sememangnya kuat tidur adalah penyakit turun temurun keluarga ini!!!! Dunia seolah-olah gelap buat keluarga ini tetapi bernasib baik kerana mempunyai isteri yang berhati kental, cekal dan kuat. Si ibulah yang mengepalai keluarga ini.
Alhamdulillah anak-anaknya semua berjaya dalam bidang masing-masing. Atas rezeki yang Allah beri, dapatlah membawa Mak ke merata tempat samada jarak dekat atau jauh. Mak mengerjakan Haji bersama anak sulungnya pada tahun 1989 dan selepas itu setiap tahun mengerjakan Umrah sehinggalah beberapa tahun kebelakangan ini kerana pergerakannya yang sudah mula perlahan. Dia tidak suka menyusahkan orang khasnya anak-anaknya. Baginya, anak-anaknya adalah nyawanya! Itulah Mak. Pada tahun 1997, anak lelaki bongsunya meninggal dunia dalam usia muda 39 tahun. Arwah meninggalkan seorang isteri dan dua pasang anak yang berusia 1 hingga 13 tahun. Ini adalah peristiwa yang amat menyedihkan Mak dan seluruh keluarga sehingga Mak merana atas dua kehilangan besar ini. Semenjak itu, semangatnya mula pudar sedikit demi sedikit.
Pada 26 Oktober 2010, tanpa memberi kami sedikit petunjuk sekali pun, tiba-tiba Mak terjatuh di atas Sajadahnya dan menghembuskan nafasnya yang terakhir. Hanya semalam aku dan suami pulang berjemaah Maghrib dan Isyaq serta bertahlil bersamanya dalam suasana yang sangat indah lagi tenang. 

Arwah Mak seorang yang sangat lurus. Jika arwah berjumpa doktor, dia akan mengikut nasihat doktor itu dengan tekun. Jika kita berkata , baginya kita serius walaupun kita bergurau sahaja. Baginya, janji mesti ditepati dan kata mesti di kota. Hartanya jangan diusik kerana baginya itu adalah hasil dari mata pencariannya! Suka mengulang-ulang kata dan sangat berdisiplin dari segi masa. 

Sepanjang hidupnya, Mak mengendalikan dirinya dengan sendiri....maksudnya dari segi pembersihan dirinya sendiri. Kita cuma perlu memerhatikan pergerakannya sahaja untuk memastikan keselamatanya. Makan minumnya ikut masa...begitu juga waktu rehatnya Mak memang tidak suka menyusahkan orang lain. Sakitnya semua ditanggungnya sendiri sehinggalah dia tidak tahan lagi. Sungguh kuat semangatnya. 

Segala urusan Mak dibantu sepoenuhnya oleh kakak iparku yang sulong iatu Uwo. Banyak pengorbanannya yang tak termampu kami membayarnya. Uwo akan menyediakan segalanya untuk arwah Mak tetapi adatlah, kalau jauh bau bacang, kalau dekat bau taik! Begitulah nasib Uwo. Namun, dia tetap tabah dan redho dengan keadaannya yang masih lagi dara dan berjorban diri untuk memastikan adik-adiknya semua berjaya dan keluarganya gembira. Allah sahaja yang akan membalas jasa baik Uwo. Semoga Allah emmanjangkan umurmu agar dapat kami membalas budi baik Uwo dan mengembirakan Uwo. Semua anak-anak buahnya mencintai manusia ini!

Sepanjang menjadi menantunya hubungan kami sangat rapat. Oleh kerana akulah satu-satunya menantunya yang punya banyak masa, dapatlah aku membawa arwah Mak dan Uwo(kakak ipar sulongku) bercuti. Kami ke Pulau Langkawi ( arwah naik kereta kabel), Kuantan(beberapa kali untuk menziarahi satu-satunya adik iparnya yang ada), Kuala Penyu di Sabah (menziarahi anak saudaranya), Tasik Kenyir(naik bot ke Pulau Herba dan sekitarnya), Kuala Terengganu, Kota Bharu, Tasik Banding, Utara semenanjung dan banyak lagi. 

Arwah Mak memang suka berjalan dan waktu makan minum dan penggunaan tandasnya mesti diatur sebaik mungkin agar dia tidak tertekan. Setiap satu jam perjalanan, mesti berhenti untuk dia berehat dan meluruskan kaki! Pernah, ketika mula menimang cucuku Muhammad Ammar, Mak sedih kerana aku tak membawa dia berjalan seperti dulu. Sejak itu aku mulakan kembali tugas membawanya berjalan-jalan. Arwah Mak paling suka melihat laut. Kami bawanya ke Pantai Remis dan itu sangat mengembirakannya!

Kini Mak dah pergi selamanya. Yang tinggal hanyalah kenangan hari semalam bersamanya. Tiada kekesalan dalam hati tetapi rindu yang Allah sahaja yang tahu. Semenjak arwah ibuku meninggal dunia tahun 2003, arwah Maklah tenpat aku bermanja. 

Kebanyakan sahabatku mengenali arwah dan amat menyayanginya kerana setiap kali aku balik kampung, pasti ada yang mengikut. Kasih mereka kepada arwah begitu mendalam sehingga ada bersama-samaku mengendalikan jenazahnya dan menyediakan makanan untuk malam ketiga Majlis Tahlil untuk arwah. Begitu ramai sekali yang menziarahi dan menyempurnakan solat Jenazah buatnya, lelaki dan perempuan! Di duniapun Allah sudah tunjukkan rezekinya yang murah. Semoga di alam barzakh lebih lagilah hendaknya.

Aku berdoa semoga Allah mengampunkan segala dosa-dosanya, memurahkan rezekinya di alam barzakh, melapangkan dan menerangkan kuburnya serta mengasihaninya sebagaimana dia mengasihi anak-anaknya semasa mereka masih kecil. Masukkanlah dia ke dalam Syurga Ya Allah!

Monday, October 18, 2010

Ubi Rebus dan Nyanyian Serambi....

Lama hidup banyak dirasa. Itulah resam hidup kita. Bila orang tua berkata, mereka punya pengalaman tertentu yang mahu di kongsi bersama untuk menyuluh jalan hidup orang muda. Mereka dah lama merasa garam...eloklah kita dengar. Hidup ini penuh pancaruba. Tak kira di mana pun kita berada.
Sebagai orang Islam, jika keluarga kita telah menyediakan kita dengan asas pengetahuan agama, InsyaAllah akan berpatah balik juga akhirnya. Tetapi, mengapa mesti tunggu sampai akhir? Akhir tu bila? Sebenarnya, kita akan dipanggil Allah bila-nila masa sahaja. Sebab itulah sebelum tidur, kita berdoa dan mengucap dahulu. Manalah tahu kita mati dalam tidur! Umur? Tua? Mati tidak ikut umur. Bayi yang baru seminit lahir pun boleh mati. Oleh itu sedarlah bahawa nyawa kita sebenarnya dihujung tanduk....jangan kita terlalu keduniaan sehingga lupa akan akhirat. Kita dilahirkan di dunia atas satu sebab sahaja iatu untuk menyembah Allah...membesar-besarkannya. Dunia ini bersifat sementara dan di Mata Allah, kita ini seperti hama sahaja....
aku risau sebenarnya dgn dunia kita sekarang...ramai yang sudah alpa pasal agama malah yang munafik pun ramai sudah.....sedih...sungguh sedih!
Aku punya ramai kenalan dari pelbagai latar belakang dan fahaman. Dari sudut politik, ekonomi. pendidikan mahupun seni.Ramai kenalan, maka aku boleh buat analisa tentang mereka. Kesemua mereka punya keistimewaan masing-masing.
Seorang insan seni yang aku kenali dan senangi.Dia hanya seorang insan biasa namun punya banyak kelebihannya. Punya hati dan punya jiwa yang halus. Setiap tutur kata datang dari hati yang ikhlas yang mengamit satu perasaan yang indah dari dalam diri kita. Susah hendak diperkatakan tetapi itulah hakikatnya. Sepanjang berkenalan dengannya, tidak pernah sekali dia memburuk-burukkan rakan artis yang lain. Sentiasa memberii pendapat yang positif terhadap insan sesamanya. Aku kagum. Tiada hasad dengki maupun irihati dalam dirinya. Bicaranya selalu tentang dirinya, kariernya, masa depannya, lagu ciptaannya dan kisah hidupnya. Bukan jenis yang suka melepak di kedai minum untuk jual muka malah dia seorang insan yang sangat pemalu. Tinggi budi pekertinya.
Sifat dan gayanya yang tersendiri menyebabkan dia antara yang tersohor dan diminati ramai oleh semua golongan dan semua peringkat umur. Nampak ganas tetapi sebenarnya seorang yang berjiwa lembut dan sentiasa bersyukur. Baginya, muzik itu satu anugerah dan mesti dipelihara. Baginya disitulah punca pendapatan untuk keluarganya dan mesti di jaga dengan baik. Harus bekerja keras supaya mendapat keberkatanNya.
Setiap lagu nyanyiannya mesti ada jiwa dan ada roh. Wah! Hebat sungguh manusia ini. Pendiriannya tentang muzik dan nyanyiannya sangat unik. Kesungguhannya persembahannya membuatkan naik bulu roma kita. Bila ada konsertnya, aku dan suami pasti bersama. Malah semasa Majlis Persandingan anak sulongku tahun 2007, dia datang bersama semua ahli pancaragamnya menghiburkan pengantin dan tetamu kami. Kami amat berbesar hati kerana kesudiannya dan sehingga hari ini, masih ramai yang mengingati majlis itu. Alhamdulillah. Itulah penangan keikhlasan hati.
Aku bersyukur kepada Allah atas pertemuan kali pertama kami di Johor pada tahun 2005 dan semenjak itu kami menjadi sahabat baik. Bila ada kelapangan masa, dia pasti akan memenuhi jemputanku. Kegemarannya memakan Ubi Rebus yang dicicah dengan Sambal Tumis menjadi satu kemestian bila ke rumahku. Katanya kita mesti ingat akar umbi keturunan kita....ingat kesusahan mereka dan dengan itu sedar akan diri kita....bak lirik lagunya...

andai kasturi hilang harum,
mawar tak berkuntum,
cinta tak bersambung....
biar emas setinggi gunung,
kan ku rebut rimbun ampun,
rahmat yang Maha Agung

Dalam bahasa mudahnya ialah, sekiranya apa yang kita miliki kini hilang ke tangan orang lain, maka kita akan kehilangan segalanya.Peliharalah apa yang kita miliki sekarang ini dengan memohon rahmat dan keampunan dari Allah Subhanahuwatala. Bayangkanlah limau kasturi yang hilang wanginya, ia tidak mendatangkan makna lagi....ia seperti satu benda yang tiada nilainya lagi.....begitulah juga diri kita!
Bila A'mmar, cucuku dilahirkan, bersusah payah dia datang untuk manimang cucu kami dan membahasakan dirinya Tok Mok! Kini A'mmar sudah hampir 2 tahun dan semalam dapat bertemu semula dengan Tok Moknya di rumah kami bersarapan pagi bersama dengan hidangan Ubi Rebus!! Tok Mok A'mmar ialah Papa Rock Ramli Sarip!

Tuesday, September 14, 2010

Salam Aidil Fitri

Sepanjang bulan Ramadhan, umat Islam berebut-rebut melipatgandakan amal ibadah dengan mengaharapkan ganjaran pahala yang banyak sebagaimana yang dijanjikan Allah SWT. Berebut-rebut mengadakan majlis berbuka puasa dengan menjemput mereka yanmg kurang bernasib baik seperti ibu ibu tunggal, anak-anak yatim dan orang miskin. Sebak hati melihatkan kedaifan mereka. Timbul rasa syukur dengan rezeki yang Allah berikan selama ini. Bersyukurlah dengan rezeki yang melimpah ruah...dapatlah kita mengeluarkan zakat, bersedekah dan berbelanja ke jalan Allah. Semoga Allah menerima usaha murni itu.
Kini kita menyambut Hari Raya Aidil Fitri 1431Hijrah. Tahun ni, adalah kali pertama dalam hidup aku tidak berbelanja besar....ala kadar saja. Mungkin sebab faktur usia. Kuih pun aku tak beli kecuali dua bungkus kerepek perasa BBQ dari Tanjung Malim. Kuih yang berlambak atas meja di rumah aku tu adalah pemberian para sahabat.....17 jenis semuanya!!! MasyaAllah. Bukan sahaja banyak dan pelbagai tetapi sedap pulak rasanya! Semoga Allah memurahkan rezeki mereka! Sebut pasal baju .....tahun ni keluargaku mengenakan pakaian lama sahaja. Kalau ikutkan hati memanglah nak beli tetapi mestilah berpijak dibumi yang nyata. Pakaian lama yang masih cantik dan muat lagi penuh tergantung dalam almari......takut aku jadi orang yang tamak. Suamiku ada juga menyebut yang aku sudah lama tidak membeli baju baru tapi aku diamkan sahaja. Bagiku cukuplah dahulu...bila perlu nanti, aku belilah!!!
Bagiku sambutan Aidil Fitri tidak sehebat aku dan seisi keluarga menyambut Ramadhan. Aku cuba terapkan keindahan dan kebesaran bulan Ramadhan kepada semua ahli keluargaku dengan melakukan pelbagai aktiviti seprti menghadiri kelas-kelas Ilmu Agama, mengaji , ke masjid untuk Solat Tarawwikh dan Qiamulail setiap malam sebelum bersahur. Aku merasa puas melakukan semua itu dan berharap agar kami diberi kekuatan dan semangat untuk meneruskan selama-lamanya. Insyaallah!
Malam Raya, rumahku di datangi sekumpulan jemaah Masjid untuk bertakbir Raya. Seperti biasalah, aku yang sememangnya tidak mempunyai pembantu rumah, terpaksa memulakan tugasku lebih awal dari orang lain. Kena kemas rumah, susun hiasan, susun kuih Raya dalam balang, sediakan buah tangan untuk tetamu, masak Kuzi Ayam dan Kuzi Kambing (terima kasih kepada sahabatku Cikgu Ikram dan isterinya Cikgu Akhtar yang mengajarku), pergi beli roti dan sebagainya...sehinggakan membuat label makanan dan menyusun meja ...semuanya tulang empat kerat inilah yang melakukannya!! aku sendiri pun tak percaya dengan kudrat yan Allah berikan ini. Aku bersyukur kepada Illahi kerana memberi aku kesihatan yang baik, fikiran yang tenang dan kebijaksanaan. NAsib baik rumah kami adalah rumah terakhir....kena tunggu hingga jam 12.20 malam baru sampai dan selesai kemas dapurku tepat jam 2.30 pagi......
Kerana letih yang tidak terhingga, walaupun jam telah kami kunci jam 4.30pagi, kami terjaga jam 6.08pagi. Ketika itulah aku bertanya pada diriku sendiri...adalah sudah alpa aku akan kewajipan kepada Illahi? Adakah aku sudah mula lalai? Adakah amalanku selama Ramadhan tidak diterima? Nauzubillah Min Zalik!!! Itu menakutkan aku! Langsung aku memohon keampunan dariNya dan memohon agar aku tidak lupa dan lalai lagi. InsyaAllah!!
Selamat menyambut Hari Raya Aidil Fitri dan Selamat Berpuasa Enam. Rebutlah peluang membuat pahala yang Allah berikan kepada kita untuk Syawal ini....

Monday, August 23, 2010

Kejirananku yang terbaik!! Alhamdulillah...

Anak-anak yatim dari Rumah Kamariah yang diraikan.
Bulan Ramadhan al Mubarak ini, Allah berjanji akan memberi kita ganjaran yang berlipat kali ganda. Just for one month...seolah-olah MEGA SALE lah ni. Sepatutnya kita berebut-rebut mengambil peluang ini untuk membuat amal ibadah dan amal kebajikan sebanyak yang boleh.Apa taknya, ustaz kata, pahala yang diberi berlipat kali ganda dan setiap pekerjaan sunat kit di beri pahala amalan fardhu!!! Mengapa kita masih berkhayal? Mengapa kita masih tidk mahu percaya? Mengapa kita mesti waste time for nothing??? Inilah masa untuk kita berubah ke arah kebaikan.

Kesempatan ini, sahabat jiran tetanggaku yang dikenali sebagai RSSB tidak ketinggalan. Alhamdulillah, Allah menempatkan aku di sebuah kejiranan yang sangat unik, akrab dan bersatu hati. Kami sebtiasa menghidupkan bulan Ramadhan dengan pelbagai aktiviti seperti bertukar-tukar juadah berbuka, bertadarus dan kerkhatam, iftar dan bertarrawih berjemaah dan sebagainya. Tahun ini kami perhebatkan aktiviti bulan Ramadhan kami dengan memasak bubur lambuk secara bergotong royong yang akan diadakan pada Hari Nuzul Quran bersamaan 27hb Ogos 2010. Pada tarikh yang sama juga akan diadakan Majlis Berkhatam AlQuran bagi mereka yang bertadarus semenjak awal Ramadhan lagi. Alhamdulillah.
Jelas keakraban kejirananku.

Semalam, kami mengadakan Majlis Iftar dan Solat Tarrawikh berjemaah bersama 50 orang anak-anak yatim dan 10 orang ibu-ibu tunggal! Majlis dimulakan dengan bacaan ayat-ayat suci alQuran oleh seorang doktor muda yang hafiz dan merupakan anak lelaki kepada salah seorang dari ahli jawatankuasa penganjur majlis tersebut. Beliau membaca Surah AlBaqarah Ayat 182 hingga 186! Sejuk hati mendengar bacaannya. Ini sangat bagus untuk anak-anak remaja kami kerana ia akan menyedarkan mereka bahawa apa saja boleh dicapai jika ada kemahuan. Kamu boleh menjadi seorang yang hafaz AL Quran tetapi dalam masa yang sama memegang jawatan yang penting dalam apa juga bidang yang diceburi....Better late than never! Yang penting ada keinginan dan usaha yang gigih.
Ibu-ibu tunggal beratur untuk menerima sedikit cenderahati dari RSSB dan ahli-ahlinya.
Solat Maghrib, Isyaq dan Tarrawikh berjemaah diimamkan oleh Ustaz Farid Ravi. Masyaallah, bacaanya menyusuk kalbu!! Selepas solat Isyaq, Ustaz telahmemberi sedikit tazkirah tentang kebesaran bulan Ramadhan. Nampaknya semua khusyuk mendengar ceramah ringkas beliau. Terima kasih Ya Ustaz!! Sem oga Allah menerima usaha muni kami ini.
Khusyuk mendengar ceramah ringkas oleh Ustaz Farid Ravi.

Wednesday, August 18, 2010

Perniagaan yang rugi.......???

Baru-baru aku menghadiri satu majlis ilmu dan antar pengisiannya ialah 5 perkara ghaib yang manusia tidak akan tahu kecuali Allah iaitu....
1....Hari Qiamat
2....Hari Hujan
3....Kandungan seorang ibu
4....Rezeki yang masuk dan keluar
5....Tempat kematian kita

Cuba baca Surah Luqman Ayat 34....maksudnya dalam bahasa Inggeris...
Surely Allah is He with Whom is the knowledge of the hour. and He sends down the rain and He knows what is in the wombs; and no one knows what he shall earn on the morrow; and no one knows in what land he shall die; surely Allah is knowing, Aware.

Semalam cuaca sangat panas. Sepanjang hari aku tersenyum dan tersengih mengenangkan kain baju yang dicuci awal pagi di jemuran pasti akan kering garing. Mula aku membayangkan bertapa wanginya kain baju tu dan bertapa cantiknya hasil lipannya nanti...mmmmmmm.

Dalam kesibukan menyediakan juadah berbuka puasa, sesekali mataku tersilau dek cahaya matahari, bajuku dibasahi peluh.....panas betul. Maklumlah wet kitchen aku di luar rumah, berataplah tapi tidak berdinding. Open airlah katakan. But I really like it! Sambil memasak, biasalah tumpuan diberi sepenuhnya pada aktiviti terkini sehinggalah selesai tugasku. Kemudian ku pun kunci pintu dapur dan bergegas ke kamarku di tingkat atas untuk membersihkan diri dan bersedia untuk berbuka bersama keluarga dan tetamu.

Selesai berjemaah Maghrib bersama suami, aku berkemas pula untuk ke masjid. Ada pulak sahabat yang nak ikut serta, jadi kami perlu keluar rumah lebih awal. Azman anakku ke masjid lain. Tak kisahlah asalkan dia nak solat Tarawwikh. Alhamdulillah.

Setelah hampir selesai solat Tarawwikh, baru aku teringat tentang kain baju di belakang rumah. Hilang sekejap konsentrasiku! Aku lupa nak angkat kain baju yang dah kering garing tadi. Lepas salam aje aku piun bergegas keluar dari masjid...hujanlah pulak!!! Terlopong mulutku...Aku katakan kepada suamiku yang hari ini perniagaanku rugi! Suamiku kata, Allah nak beri pahala lebih tu....sejuk sikit rasa hati tapi ,mulutku asyik membilang-bilang tentang kerugian itu hingga suamiku menegur. dengan lembut. Terdiam aku!

Aku akur dengan percaturan Allah ini. Aku pasti ada sebab disebaliknya. Teringatlah pulak cerita pendekar Bujang Lapuk.....dialognya berbunyi,"Ani.....angkat jemuran...hari nak hujan...." Hehehehehhe.

Apa pun, kain baju tu perlu dicuci semula.....padan muka aku!

Friday, July 30, 2010

Lagi belajar lagi banyak yang tak tahu?

Syukur Alhamdulillah, kalau dipanjangkan umur, InsyaAllah kita akan menyambut bulan yang paling mulia dan penuh dengan keberkatan, bulan yang menjanjikan pelbagai ganjaran, di mana pada bulan ini, sekiranya manusia itu tahu akan kebesarannya, pasti akan meminta Allah Ramadhan sepanjang tahun seumur hidup!

Itulah kehebatan bulan Ramadhan. Semasa kecil dulu, semasa muda dahulu, semasa kehidupan untuk duniawi sahaja dahulu, yang kita tunggu-tunggukan adalah bulan Syawal. Sibuklah ibubapa kita membeli belah untuk persiapan Raya. Ada yang sanggup bergolok bergadai untuk tujuan memeriahkan lagi suasana hari lebaran. Masing-masing bersungguh-sungguh membuat persiapan dari pakaian, hiasan ryumah sehinggalah ke kuih muih. Kerana kesibukan itulah, kita lupa dan lali untuk membuat amal ibadah yang lebih di bulan puasa. Kadang-kadang, atas tipisnya iman, semasa sibuk membakar kuih dan membeli belah, puasa pun sanggup dibatalkan. Usahkan itu, solat Tarawwih juga dipandang ringan. Ceteknya iman kita. Ternyata itu kesilapan yang jelas kita lakukan kerana kurang ilmu. Bukan disengajakan, cuma tidak diberatkan.

Tetapi sekarang kefahaman tentang agama kian mendalam. Kalau di Shah Alam, tempat tinggalku ini, celik saja mata di waktu pagi, jenguklah di mana-mana surau, madrasah, pusat belia dan masjid, pasti ada kelas agama yang diberi secara percuma kepada masyarakat di sini.
Banyak pelajaran yang diajar dan disampaikan oleh Ustaz-ustaz yang hebat-hebat belaka. Pokok pangkalnya, mahu atau tidak mahu. Banyaklah persoalan tentang hidup, mati, sejarah agama berlandaskan Al Quran dan Hadis disampaikan kepada para jemaah. Lagi banyak kita pelajari, sebenarnya lagi banyak yang kita tidak ketahui. Sebab itulah Islam mengalakkan kita mencari ilmu. Biar miskin harta, jangan miskin ilmu!!

Malangnya, yang datang belajar hanyalah dikalangan suri-suri rumahtangga, ibu-ibu dan juga nenek-nenek dan para lelaki yang hadir adalah terdiri dari mereka yang yang sudah pencen! Sepatutnya anak-anak mudalah patut menghadirinya kerana perjalanan hidup mereka masih panjang lagi. Bila ilmu sudah penuh di dada, maka penyakit masyarakat yang menular sekarang pasti akan dapat dibendung. InsyaAllah.

Kesilapan dan tindakan yang mengikut hawa nafsu dikalangan generasi muda sekarang adalah kerana muflis ilmu agama. Bagi mereka, apa yang dilakukan adalah urusan mereka. Sebab itulah tanpa segan silu melakukan pelbagai perkara mungkar. Jangan sekali-kali menyalahkan ibu bapa, guru, media dan sebagainya setelah terjebak dan jatuh tersungkur. Lihatlah diri sendiri, nilailah diri sendiri dan buatlah pilihan yang bijak untuk diri sendiri. Kembalilah kepada agama dan rujuklah pada AlQuran dan Hadis tetapi mestilah berguru. Mencari ilmu mesti ada guru yang mengajar kerana guru akan mengupas dan memberi penerangan tentang isi pelajaran serta menjelaskan maksud disebalik ayat-ayat yang dibaca. Kembalilah ke pangkal jalan.

Friday, July 16, 2010

My three pads......mmmmmmm.............

Bukan ketandusan idea, bukan tak ada cerita..bukan...bukan...bukannnn! Tetapi sejak akhir-akhir ni banyak sangat perkara yang berlaku dalam satu masa dan perlu ditangani satu persatu mengikut masa dan waktu yang tertentu. ALhamdulillah selesai sudah....kini masa untukku.

Apa cerita? Yang terkini ialah hadiah-hadiah Hari Lahir, Hari Ibu, Hari Guru dan Hari Buruh yang ku terima dari suami, anak-anak dan menantuku....Kesemuanya yang memang aku suka dan sangatlah berguna ...untuk sensasi lagi ...... yang kuimpikan! Hahahahhaha.

Azman belikan aku Notebook lap pad yang berserta dengan kipas dan pembesar suara yang canggih keluaran Logitech! Wah meriah aku menggunakannya! Tak sibuk lagi nak menungging-nunggingkan Notebook tu supaya tidak panas bahagian bawahnya. Thank You Angah. Just love it. He sent it all the way from Melbourne....by post!


My Logitech Notebook lap pad.


Hana dan suaminya Asim pulak tahu kegemaran masa lapangku ialah melukis...bukanlah pandai sangat tapi boleh dikatakan terrorlah jugak....hahahahha. Satu hari mereka ke Plaza Low Yatt dan belikan aku Sketch Pad.....wow best betul. Now I can draw as much as like without dirtying my fingers!! Already managed to draw a few and so happy about it. Thanks to this lovely couple, I'm loving it!!!

My Sketch Pad
Hasil lukisan menggunakan Sketch Pad
(Ibu Mertuaku bersama Aik Iparnya di Melaka)
My nephew Azlan just came back from the States. My darling hubby asked hime to buy a 64G Ipad which cost him abou USD900! Here in Malaysia the price is around RM4800.00! It's a wonderful gadget, friendly user, lasting battery (10 hours!), light dan I'm one of the few to use it !! Thank you dear hubby. I will use it to the maximum!


My iPad

So...you can imagine the time that I spent everyday playing with my newfound toys! That is the reason for not blogging. But besides that I have loads of activities to handle and fulfil. Just hope everything will be OK and my life will be back to normal! InsyaAllah!!


Hasil lukisan menggunakan Sketch Pad

Saturday, June 12, 2010

Ditelan mati Mak, diluah mati Bapak!

Ditelan mati mak diluah mati bapak..itulah yang aku tanggung sekarang. Not an easy decision to make but I have to make a choice. Yang satu anak dan yang satu sahabat yang juga jiranku......

Sudah dua bulan anak dan menantuku merancang untuk membawa dua keluarga sebelah Shah Alam dan sebelah Alor Setar untuk bercuti bersama di Pulau Langkawi. Tujuannya ialah untuk mengeratkan lagi silaturrahim antara kedua keluarga ini. Tarikh pertama dipilih, tetapi Pak Ali ada tugasan yang tak dapat dielakkan. Jadi tarikh pertama ditangguhkan. Kemudian, tarikh kedua dipilih, tetapi Shakir pulak ke Turki, tangguh lagi....Kesian budak-budak tu. Kali ketiga, diputuskan pada 25, 26 dan 27 Jun memandangkan semua orang ada kelapangan pada waktu itu. tetapi seperti biasa, sejak dari awal dibuat rancangan, suamiku memang tidak dapat pergi bersama. Itu amat kami faham dan anak-anak pun menerima hakikatnya.

Tetapi, tarikh ini juga menyebabkan aku di dalam dilema. Rancangan anak-anak yang murni itu terpaksa aku timbangkan kerana pada 26 Jun, sahabatku yang merupakan jiran kembar rumahku dan juga ahli G15, telah merancang untuk mengadakan sambutan Hari Lahir bersama beberapa orang ahli yang lain. Tarikhnya sudah di tetapkan, tempatnya sudah di tempah, aku pulak sebagai ketua G15, serba salah dibuatnya! Tapi aku terpaksa membuat pilihan walaupun akan mengecewakan satu pihak.

Walaupun tidak kusebutkan disini, yang mana pilihanku, I have made up my mind! But I will try my very best to please both party. Ibarat menarik rambut dari tepung. Rambutnya tercabut dan tepungnya tidak tumpah!! Win, win situation.......

Fahamilah pendirianku hendaknya! Maafkanlah aku.....kerana aku terpaksa!


KERANA TERPAKSA

oleh

FRANCISCA PETER

Kerna terpaksa aku melangkah pergi
Kerna terpaksa ku turut kata hati
Gementar tubuhku dengan keputusan ini
Biarpun pedih ku teruskan jua

Di antara kita mengapa ada dia
Biarpun hanya kawan biasa
Tapi ku rasa berlainan caranya
Hingga mencakar perasaanku
Terpaksaku
Terpaksaku membuat pilihan
Mengundurkan diri untuk kebahagiaanmu

Kerna terpaksa aku rela sendiri
Kerna terpaksa lalu aku menangis
Tertutup hatiku untuk bercinta lagi
Tidak ku tahu bila kan terbuka

Wednesday, June 9, 2010

Music Alone Shall Live.......Keroncong!!

What a wonderful evening when good friends got together and sharing the same interest! You can never ask for more! My husband and I along with Nora and three more couples went to KLCC Phillharmonic Hall to experience a life show of Keroncong Kasih Menyusur Zaman. It was our first..I mean with the Keroncong!

What is Keroncong? Keroncong originated and developed in Java with great Portuguese influence using the ukelele and other stringed instruments. It was brought to Malaysia from Java in the 15th century. In its original form, it consisted of songs sung with the accompaniment of the Indian sitar, the rebab or bowed chordaphone, the suling or bamboo flute, the gendang, kenong and saron of the gamelan ensemble, and a gong. Today, these instruments are sometimes replaced by the guitar (for sitar), violin (for rebab), modern flute, cello (which takes on the role of the gamelan instruments) and the bass (which substitutes the gong). Modern keroncong groups may even include the accordian and the vibraphone to add extra colour. The vocals however still remain traditional, based mainly on the Javanese pelog or slendro scales. Keroncong style music is also found among the repertoire of nationalistic Malaysian songs, as well as modern day pop-influenced tunes. (www.musicmall_asia.com/malaysia/syncretic.html).

The singers played an important role in Keroncong. We were entertained by the evergreen singer Dato Yusni Hamid, Adila, Bob Yusof and Jamilah Abu Bakar. Their voice ...shall I say ..like the stream flowing......just Superb! They were accompanied by the Petronas Performing Arts Group. Well done!!

I was surprised to see that all seats were taken. Tickets were sold out! But majority, those who came to the show were people who grew up with the songs...know what I mean? No doubt young people, youngsters and children were there too. It's good actually...so we know that in future, Keroncong will still be sung and enjoyed.

All things shall parish from under the sky.
Music alone shall live....
Music alone shall live.......
Music alone shall live.....

Never shall die.....

This is the wording from a Girl Guide collection of songs which I learnt when I was a training teacher and I hope Keroncong will never ever die for the next generation to enjoy,Let's sing along with Dato Yusni Hamid.....Di Wajahmu Kulihat bulan.......
let

Monday, June 7, 2010

Semalam bersama anak-anak Tahfiz

Kefahamanku tentang jihad dahulu sangatlah cetek. Bagiku berjihad hanya bagi mereka yangberperang menegakkan agama Islam. Luas dari itu maksudnya. Segala apa usaha yang kita lakukan untuk agama kita samada dalam bentuk fizikal atau mental sekali pun, itu adalah jihad.

Pada 5 dan 6 Jun baru-baru ini, setelah berbulan-bulan merancang, Nur Sahabat akhirnya dapat juga membawa 111 anak-anak dari Maahad Tahfiz Wal Qiraat , Jeram mengikuti satu program Motivasi di Pantai Remis, Selangor. 57 anak perempuan dan 54 lelaki. 8 orang guru turut serta dalam kem motovasi ini yang kami namakan "I want to be a successful Hafiz and Hafiza". Tarikh itu sengaja dipilih kerana ia adalah permulaan cuti persekolahan.

Tan Sri Abdul Aziz bin Yusof, Pengerusi SPRM telah bermurah hati meluangkan masa merasmikan program ini. Antara isi ucapan beliau ialah untuk melihat potensi diri masing-masing dan sentiasa bersikap positif serta bekerja keras untuk mencapai cita-cita. Anak-anak juga diberi peringatan bahawa setakat menjadi Hafi z sahaja tidak akan mencukupi untuk mengharungi hidup di masa depan kerana dunia kini kian mencabar. Terima kasih diucapkan kepada Yang Berbahagia Tan Sri.
Permainan dalaman dan luaran di jalankan sepenuhnya oleh Hikers Climbers. Permainan-permainan yang disediakan sagat mencabar minda dan anak-anak diminta bekerja dalam kumpulan. Setiap kumpulan punya ketua masing-masing. Anak-anak lelaki dan perempuan diasingkan dalam semua aktiviti suoaya tidak melanggar tatasusila mereka sebagai pelajar Tahfiz. Namun, sebagai remaja normal, mereka sangat teruja dengan permainan-permainan tersebut. Tahniah Hikers Climbers yang diketuai oleh Abang Apit dan terima kasih atas sumbangan tenaga kalian menjayakan program ini.

Anak lelaki di tempatkan di dorm dan anak perempuan di unit apartment. Sepanjang dua hari satu malam di sana, anak-anak diberi 7 kali makan. Wow...dan lauk pauk yang disediakan sangat sedap khasnya Sambal Belacannya yang meletup tuuu. Terima kasih kepada Datin Shima dan Datuk Hanif sebagai tuanpunya pusat latihan Warisan Sembilang dan Efa pekerja mereka kerana berjaya membuat kami semua rasa selesa dan kenyang!

Anak-anak angkatku Syed Naquib dan Haidar Ihsan turut menyumbang tenaga mereka dengan menceritakan pengalaman mereka sebagai pelajar tahfiz di South Africa sejak berumur 13 tahun dan ketika itu sudah pun berjaya menghafaz 22 Juzuk! MasyaAllah! Kini Naquib bekerja dengan abangnya dan baru saja berumahtangga dan Haidar meneruskan pelajarannya di UIA. Oleh kerana mereka kurang fasih dalam Bahasa Melayu maka suamiku menterjemahkan isi penyampaian mereka malam itu. Antara yang dinasihatkan mereka ialah untuk terus menghafaz dan tanam dalam diri mereka untuk menjadi Hafiz dan Hafiza yang berjaya. Untuk itu, anak-anak tahfiz diingatkan supaya fasih dalam bahasa Inggeris juga.

Harapan Nur Sahabat agar program ini dapat menyedarkan anak-anak tahfiz bahawa dunia sebagai seorang Hafiz dan Hafiza tidak sesempit yang kita fikirkan. Tidak semestinya apabila habis belajar nanti, mereka hanya boleh jadi Iman, Kadhi, Pensyarah, Guru dan sebagainya sahaja malah menjadi seorang Akauntan, Peguam, Ahli Perniagaan, Ahli Sains, Ahli Ekonomi dan sebagainya. Kita hanya berusaha untuk membantu anak-anak ini memajukan diri. Daripada memberi mereka wang dan pakaian yang lazim diberikan kepada mereka, kami berikan mereka permainan untuk menjana minda mereka menjadi orang yang lebih posiitif. Ibarat kata Confucious...Kalau kita berikan Ikan, dia akan kenyang sahaja tetapi jika kita memberi dia joran, makan dia akan menangkap ikan selamanya....

Tuesday, June 1, 2010

No....no...no....Don't die...don't die!

No...no...no...Don't die...don't die......you will never forget this film because of this line......so short but so meaningful.

It's a film about a man with Autistic Disorder. This film is directed by Karan Johar and produced by Gauri Khan. Shahrukh Khan and Kajol were reunited in this beautiful film after nine years. Their last film together was Kabhi Khushi Kabhie Gham which was a heat in 2001!! ( Check this out in Wikipedia)

I was in a bus ride towards Pangkor Island when this film was played on screen. I'm not a Hindustani film die hard fan but I was so engrossed watching this particular one. As usual, they used beautiful dialogues and every word touched your heart. Hindustani films are well known of their good looking actor and actress who kept on changing clothings, picturesque scenary, lots and lots of songs and dancing and not to forget...the train!!! But not in this film....absolutely different. It focused on the dialogues and the character building especially by the leading actor, Sharukh Khan. It's all about hope, happiness and humanity. This story told us about the world and how people look into a religion in a very narrow minded way . How sad.....We should always believe that no religion in this world teach us to be a bad person....NONE!!

My name is Khan lasted for 161 minutes. Now I know another way of killing time is by watching a Hindustani film! Those who haven't watch this film, do it soonest. It's worth watching. I should thank Lia from MERS for buying the original ( with the inverted comma "....") VCD....hahhahahha.

Saturday, May 29, 2010

...A tribute to MERS...

GEMURUH
Nyanyian: Faizal Tahir

Bila bertalu rentak dikalbu
Hasrat yang tersirat semakin kuburu
Bila bergema laungan gempita
Harapan bernyala nadiku berganda

Gemuruh jiwa semangat membara
Dari puncak ingin ke angkasa
Berkalungkan bintang berkelipan
Menyerlah jauh dari yang biasa

Bila bertalu rentak dikalbu
Hasrat yang tersirat semakin kuburu
Bila bergema laungan gempita
Harapan bernyala nadiku berganda

Gemuruh jiwa semangat membara
Dari puncak ingin ke angkasa
Berkalungkan bintang berkelipan
Menyerlah jauh dari yang biasa

Ungkapan ini bukan sekadar bermimpi
Segalanya pasti kan terbukti nanti

Gemuruh jiwa semangat membara
Dari puncak ingin ke angkasa
Berkalungkan bintang berkelipan
Menyerlah jauh dari yang biasa

Gemuruh jiwa semangat membara
Dari puncak ingin ke angkasa
Berkalungkan bintang berkelipan
Menyerlah jauh dari yang biasa
Menyerlah jauh dari yang biasa

Thursday, May 27, 2010

Never say No.....


Being a full time housewife doesn't stop me from enjoying my life and having a time for myself and doing things that I like. For as long as you know who you are, behave accordingly, be nice to everybody, nothing can ever stop you from doing things that you like. I was working before for so many years and attended many courses and trainings indoors and outdoors....but that was 24 years ago! I even conducted trainings for my fellow teachers and felt good when everyone enjoyed themselves. Well, what more can you ask. Money can never buy satisfaction!


I just came back from Pulau Pangkor for a 3 days 2 nights away from my regimented life. A time for myself solely! Yeehah!! I was invited by a dear friend, happen to be my next door neighbour, happen to be heading 230 staffs in MERS to her Team Building program. It scared me the first time she told me last month at one of our G15 gathering. My roomate aka my husband encouraged me to go but something in me made me delayed.


Just a week before the date, Rozi reminded me again. This time, I was very sure of going. Sooff we go to Pulau Pangkor. We started our journey with 77 others by two buses. It was wonderful trip because along the way we watched Hindustani film..My Name is Khan! My last visit to this island was in 2003 with my family and on a Chinese New Year break. Everything was not in order and we sort of did not really enjoy ourselves. Very frustrating! But now, with the new jetty and new system, I felt great!


The ferry dropped us at the Pangkor Jetty, also very new and vans were already there waiting to take us to Teluk Nipah. I fell in love with the beach and the scenery...BEAUTIFUL!!! Lots and lots of activities and skills taught in this program. I did most of it and the two I liked most was the Kayaking and the Absailing. It was my first time. Both challenged my mental and physical and when I got through it, I knew that nothing can come in between me. I overcame my fear and I'm much a stronger and more confident person.
I would like to thank Rozi and her staffs for welcoming me and accepting me as their guest. I made a whole bunch of new friends and hope our friendship will stay forever. I would like to congratulate each and everyone of them for their courage and good team work in reaching their goals. At the end of the program I can see that MERS are one. They think and work as one. May MERS grow and prosper. Thank you all....

Monday, May 24, 2010

For All We Know (By Rod Stewart)

A beautiful song written long ago , as early as 1930's and sung by the late Nat King Cole. Many singers sang this number but the one I like most is by my forever favourite singer, the husky voice, Rod Stewart! The lyric is so simple but very meaningful. Just listen to the song and close your eyes. Very touching!

FOR ALL WE KNOW....by Rod Stewart

For all we know, we may never meet again
Before you go, make this moment sweet again
We won't say 'good night' until the last minute
I'll hold out my hand and my heart will be in it


For all we know, this may only be a dream
We come and go, like a ripple on a stream
So love me tonight, tomorrow was made for some
Tomorrow may never come, for all we know

So love me tonight, tomorrow was made for some
Tomorrow may never come, for all we know....

Saturday, May 22, 2010

Selamat hari jadi "LeeMa"


Dua sahabat menyambut hari jadi mereka hari ini bersama 18 orang sahabat mereka di Red Box Sunway Pyramid dari jam 11 pagi hingga ke 3 petang! Kalau diikutkan memanglah lama tetapi masa sangat mencemburui kami apabila kami bersama. Empat jam tu terasa sangat singkat....sangat singkat.

Bila bersama sahabat, hati yang gusar, jiwa yang tertekan, minda yang sakit, duit yang kurang dan sebagainya langsung boleh luput entah ke mana dan dengan kadar segera! Vanish in thin air!! Itulah yang berlaku kapada kami! Seringkali bila kami mendapat berita sahabat yang dalam kegusaran, maka satu mesyuarat tingkap akan diadakan dan berakhir dengan pergi minum-minum bersama. Kami ada kedai kopi tertentu dan ada sudut favourite kami. Tiada seorang pun yang akan menyentuh akan problem sahabat itu kecuali dimulakan sendiri. Kemudian barulah kami memberi pendapat dan buah fikiran but never expect her to follow. Itu penting kerana mungkin pendapat kita tidak sepadan dengan sifat masalahnya ketika itu. Tetapi yang penting, apabila sudah terluah keluar masalah yang dipikul , leganya tidak terkira. Tetapi, jika tiada luahan perasaan sekalipun, bila melihat gelagat dan kelucuan para sahabat, pasti jiwa akan terubat juga! Pendekata ketawa dan menangis bersama...That is the power of friendship!

Well, not eveyone think alike and act alike. To have a group of people to agree with you, love you, be your ears, fight for you, defend you and so on is not easy. Why did I say so? Lots of sacrifices needed from each and every one of us. Understanding one another's feeling is the most important. We have to know one's character before judging of certain behaviour, may it be in action or words. Once you understand your friend, then you'll find a different feeling in that friendship...trust me!!

Aku bersyukur kerana di anugerah dengan sekumpulan wanita yang terdiri dari anak dara, ibu dan juga nenek yang aku dengan bangga dan tabik dada memanggil mereka sebagai sahabat. Rain or shine they will always make themselves available when help is needed. Bertapa nikmat hidup ini apabila kita dianugerahkan sahabat sedemikian. Alhamdulillah.

Thursday, May 20, 2010

Pujian.......nikmat rupanya!

Setiap pagi selepas solat Subuh, tugas pertama suamiku ialah membaca akhbar online. Kemudian dia akan buka laman blog aku. Setiap kali dia selesai membaca, pasti ada komen secara verbal samada hasil nukilanku itu baik, berkesan atau perlu diperbaiki. Editolah kononnya. Tetapi sebenarnya, untuk menulis dalam blog adalah satu perkara yang sangat sensitif. Kita sangka kita boleh menulis sewenang-wenangnya mengikut citarasa kita tanpa memperdulikan orang yang membaca....tetapi ternyata salah. Kita perlu menulis dengan penuh berhati-hati supaya isu yang digemburkan itu tidak menyebabkan orang marah....untuk itu, aku elakkan dari menulis nama kecuali nama ahli keluarga sendiri atau teman rapat yang memahami dan mengenali diriku.

Dalam hal ini, akulah manusia paling bertuah kerana mempunyai editor sendiri yang akan menegur aku jika terdapat kesilapan ...contohnya ejaan yang tak betul, lenggok bahasa yang tidak sesuai dan sebagainya. Suamiku begitu cerewet sehinggalan setelah aku poskan blog dan di dapati ada kesilapan, terus disuruhnya aku edit. Tetapi, kecerewetannya itulah yang banyak mengajar aku menjadi lebih dewasa dan lebih matang dalam penulisan mahupun dalam kehidupan harianku. Selalu dianjurkan kata-kata hikmat seperti ... Biasakan yang BETUL dan Betulkan yang BIASA....Bila aku dalami maksudnya, barulah kutahu bahawa kita sentiasa membuat perkara yang biasa kita lihat dan jadi ikutan walaupun perbuatan itu salah. Oleh itu kita perlu membetulkan perkara salah yang biasa kita lakukan itu dan setelah itu kita biasakanlah diri kita dengan perkara yang betul.

Tapi bukan teguran sahaja yang suamiku beri malah jika hasil tulisan itu baik, beliau akan memuji dengan seikhlas hati. Sebenarnya, pujian sedikit dari suami sangat-sangat diharapkan oleh mana-mana isteri. Pagi hari dipuji suami akan menyebabkan sepanjang hari isteri itu tersenyum. Bak kata dalam Bahasa Inggeris...You make my day!! Hahahahhaha......aku bahagia!

Untuk menimba ilmu kita mesti ikhlas dalam memberi dan menerima. Kita mesti memberi yang terbaik dari hati dan jiwa kita semasa menulis dan bersedia menerima teguran dari sesiapa pun. Dalam hal ini, terim kasih ku ucapkan kepada editorku iatu suamiku atas segala panduan yang diberi tanpa bosan.......

Wednesday, May 19, 2010

Menonton Wayang.....


Tepat jam 6 petang tadi, suamiku menelefonku. Katanya malam ni ada jemputan untuk menonton wayang bersama 2 pasangan lagi. Bila ditanya, ceritanya iala Robin Hood....filem baru tu.

Setelah selesai solat Maghrib berjemaah bersama suamiku, kami pun ke panggung wayang di bangunan Tropicana City di Damansara. Nasib baik Wak Jamal masih belum pulang dan menghantar kami ke destinasi yang dimaksudkan. Cuma 2 pasangan yang dapat hadir kerana Nora punya anak kecil untuk dihantar pergi tuisyen.

Tepat jam 8.20 malam kami dibawa masuk ke panggung wayang. bertih jagung, Coke dan air kosong menjadi bekalan kami. Wayang pun dimulakan. Panggung itu tidak ramai penontonnya, sekitar 30 orang sahaja. Kenapa? Mungkin cerita jenis ini tak ramai yang meminatinya atau mungkin sudah seminggu ditayangkan... tapi aku suka. Pelakon utamanya ialah Russel Crowe....(mmmm gantangnya) dan Kate Blanchett. Berbeza dari lakonan Kevin Costner(mmmmmm kacaknya) dan Mary Elizabeth Mastrantonio pada tahun 1991. Jalan ceritanya juga berbeza. Kevin Costner membawa watak Robin Hood sesudah menjadi wira orang miskin dengan merompak dan membahagi harta benda Raja England dan orang Bangsawan Inggeris dengan sama rata. Tetapi lakonan Russel Crowe pula mengisahkan Robin Longstride seorang askar Inggeris yang berperang mati-matian untuk Rajanya. Beliau berjuang sejak dari Perang Salib dan menentang orang Peranchis tetapi diberi ganjaran yang tidak setimpal, hanya mengikut arahan malah dihukum dengaan cara yang tidak adil kerana berkata benar. Robin dan beberapa orang sahabat karibnya dilabel sebagi "outlaw" dan sesiapa yang berhubung dengan mereka akan dihukum. Itulah permulaannya Robin berkampung di dalam hutan.

Ceritanya memperkenalkan kepada kita akan watak-watak penting dalan cerita Robin Hood yang kita tahu iaitu seperti Friar Tuck seorang paderi yang berfikiran terbuka lagi lucu, Little John sahabat karib Robin, Sir Walter Locksley sibuta yang kematian anaknya yang bernama Robert dan Lady Marion cinta hati Robin. Pendek kata, cerita wayang ini ialah seperti pembikinan cerita Robin Hood yang kita pernah tahu tetapi memaparkan bahagian yang kita tidak tahu.

Namun, apa juga cerita wayang yang kita tonton hasil dari Hollywood seolah-olah nampak sangat realistik. Letupan, pembakaran, gegaran, peperangan, seram, tembakan dan sebagainya seperti benar-benar berlaku. Kadang-kadang, kita sama-sama menjerit seolah-olah ia benar-benar berlaku.....tetapi sebenarnya teknik pergambaran mereka itu yang membezakan segalanya.

Tidak adil sama sekali jika kita membandingkan filem kita dengan mereka...tak akan mampu kita menandingi mereka. Satu perkara yang harus kita ingat dalam kepala kita ialah apabila barat sudah mula menggunakan keretapi bawah tanah(underground train) pada tahun 1863 dan kita masih lagi menggunakan keris untuk mempertahankan diri! Bayangkanlah bertapa kedepannya mereka dari segi teknologi berbanding kita. Syukurlah dengan unsur kemodenan yang kita alami sekarang.

Terima kasih kepada kerajaan kita yang memberi kita peluang mencari ilmu di merata dunia dan membuka mata dan minda kita semua untuk melihat kemajuan orang dan kita bawa balik ke negara kita. Malaysia adalah sebuah negara yang jauh maju berbanding dengan negara jiran yang sewaktu dengannya. Percayalah!

Sunday, May 16, 2010

Selamat Hari Guru....

Selamat Hari Guru aku ucapkan kepada semua guru yang aku kenal dan tidak kenal....janji cikgu!

Tarikh 16hb Mei adalah satu hari yang amat dinantikan oleh semua orang tidak mengira bangsa mahupun usia. Tarikh keramat itu adalah tarikh sambutan Hari Guru! Tidak kira siapa kita, dimana kita berada, berapa bayak harta kita, miskin atau kaya, susah atau senang, baik atau jahat...kita semua pernah berguru! Kita mula kenal manusia lain yang menyayangi kita dan merupkan tempat kita mengadu seperti ibu bapa kita setelah kita masuk hari pertama ke sekolah samada tadika, sekolah rendah, sekolah menengah, kolej dan universiti...orang itu ialah guru kita.

Guru adalah satu profesyen yang sangat unik. Perlu banyak ilmu pengetahuan am yang tinggi, perlu pengorbanan dari segi masa dan tenaga, perlu banyak bersabar, rajin dan tidak berkira,tegas dalam berbicara, bijak dalam mengendalikan suasana dan petah berkata-kata. Jika sesorang guru itu berperibadi sebegitu, itulah guru yang paling berjaya. Dalam profesyen ini, tidak ada menjanjikan pulangan wang yang banyak. Bagiku, sebanyak mana
pun gaji yang diberi kepada guru, tidak dapat membalas jasa mereka. Yang ada pada seseorang guru di hujung hari ialah kepuasan hati iaitu apabila pengajarannya dapat difahami oleh anak didiknya.

Namun, pekerjaan ini kini manjadi kian mencabar. Guru tidak boleh berpandu kepada buku teks sahaja dalam menyampaikan ilmu malah perlu lebih dari itu. Yang pasti guru mestilah banyak membaca dari akhbar, novel, majalah, internet dan sebagainya. Ini adalah kerana kanak-kanak zaman sekarang sangat bijak dan banyak membaca. Mereka mendapat sumber ilmu dari pelbagai cara termasuklah pergaulan mereka dengan dunia luar, melalui internet dan sebagainya.

Namun bagiku ilmu yang sebenarnya yang mereka dapat ialah dai guru mereka di bilik darjah. Dalam agama kita pun berkata, mencari ilmu mestilah berguru. Begitulah murninya nilai profesyen ini di mata Allah. Ilmu yang dimaksudkan bukan hanya ilmu agama malah segala jenis ilmu yang memberi faedah kepada semua walaupun hanya mengajar membuat sambal tumis! Pahala menanti dan diberi setiap kalai orang yang diajar itu menggunakan ilmu tersebut!

SELAMAT HARI GURU, CIKGU.....JASAMU AKAN DIKENANG SELAMANYA!!!!

Wednesday, May 12, 2010

Masih hebat dan tetap menggigit......

Keputusan untuk menonton Tafsiran Budiman adalah perkara yang terbaik aku dan suami lakukan semalam. Untuk mendapatkan tiketnya bukanlah satu perkara yang mudah. Semasa minum petang bersama jiranku Nora, suamiku bertanyakan tentang tiketnya....mana nak aku gagaunya? Mendengarkan bicaraku berkenaan tiket, Nora langsung membuat satu panggilan telefon. Kepada siapa ..aku tak tahu tetapi berkisarkan tiket!!!Wow! Saudara kepada Nora , Mumu, mendapatkan 2 tiket untukku dan berharga RM180.00 seorang. Mak ooooi......tapi oleh kerana minat punya pasal, aku kuatkan juga...

Kali pertama ke Dewan Philharmonic KLCC adalah satu pengalaman yang menyeronokkan dan penuh dengan tandatanya. Ke mana arah tujuan, kami ikut saja haluan. Alhamdulillah sempat sampai jam 8.23 malam. Kami terus masuk ke dalam dewan dan menuju tempat duduk. Terima kasih kepada Mumu yang telah memberi kami tempat duduk yang sangat baik(N20 dan N21.....lain kali bagi kami yang sama juga ya!)....paling hujung dan tiada orang di hadapan kami.

Tepat jam 8.30, persembahan dimulakan. Keluarlah Ramli Sarip dan disambut dengan sorakan dan tepukan yang gmuruh dari semua penonton. Beliau memulakan persembahan dengan beberapa buah lagu hitsnya. Setiap kali lepas menyanyi, penonton bersorak lagi. Penonton yang mula duduk dengan penuh bergaya akhirnya tidak tertahan lagi . Bermula dengan gerakan tangan dan kemudian anggukan kepala dan akhirnya kaki pun bergoyang.
Aku boleh ketakan yang setiap kali menyanyi, Ramli Sarip menghayati sertiap bait dan patah perkataan dengan sepenuh jiwanya. Aku merasakan seolah-olah beliau sedang bercerita denganku, Walaupun lagu Rock tetapi ia berkisarkan jiwa dan ketuhanan. Sekali imbas, kita akan menyangka yang penyanyi itu seorang ganas tetapi sebenarnya dia adalah manusia yang berjiwa halus, lucu dan bersahaja. Ada beberapa kali beliau menceritakan tentang zaman silamnya dan ketahuilah bahawa ada kalanya tidak tidur sehingga awal pagi untuk menyiapkan sebuah lagu. Contohnya lagu
Ku Di halaman Rindu untuk Kumpulan Sweet Charity yang mana Ramli Sarip adalah merupakan ahli kumpulan tersebut.

Penyanyi undangan beliau ialah Misya Omar. Telingku sudah biasa dengan nyanyian duet Ramli Sarip dengan Datuk Khatijah Ibrahim. Jadi aku dapati suara Misya tidak ngam dengan suara serak Ramli . Namun apabila Misya membawa lagu Istilah Bercinta , jiwaku tersentuh. Aku lebih kurang tahu akan kisah tragis dalam pembikinan lagu tersebut. Memang aku sedih membayangkan cerita disebalik lagu tersebut. Tahniah aku ucapkan.

Ramli Sarip meneruskan persembahan demi persembahan dan setiap lagu nyanyiannya akan diiringi oleh peminatnya dengan penuh perasaan. Ada kalnya disuruh pemuzik memperlahankan muzik supaya suara penonton akan le bih jelas lagi. Aku kagum dengan persembahan Ramli malam itu kerana beliau hanya menyanyikan lagu Melayu sahaja. Jiwanya sangat sensitif kepada bahasa bangsanya sendiri. Sungguh mendalam kasihnya kepada bahasa Melayu. Aku mesti tabik spring pada Ramli bila aku jumpanya nanti. Sebenarnya, beliau adalah teman keluargaku. Sudah lama kami mengenali beliau dan kami bertambah rapat apabila beliau membuat persembahan semasa hari persandingan anak sulong kami Hana dan Asim. itu adalah kenangan yang tidak mungkin kami boleh lupakan. Kami sekeluarga menyanyi lagu Nyanyian Serambi bersama beliau ketika itu! Kini Hana sudah pun menjadi seorang ibu kepada A'mmar(18 bulan) dan penyanyi tersebut membahasakan dirinya sebagai Tok Mok kepada cucuku!

Sepatutnya jangkamasa persembahan ialah selama 2 jam tetapi sebagai seorang penghibur yang menghormati peminatnya,beliau lanjutkan sehingga 2jam setengah!
Bila aku lihat disekeliling, aku dapati penonton yang hadir terdiri dari pelbagai bangsa dan umur!
Di penghujung persembahan, antara lagu yang menjadi kegilaan ramai ialah Doa buat kekasih, Kamalia dan Teratai. Gamat dewan dengan ikutan nyanyian persembahan penyanyi tersebut.
Ramai rakan artis yang hadir pada malam itu dan semua kelihatan seronok. Yang aku perasan ialah Datuk Sharifah Aini, Adibah Nor dan ramai lagi. Komposer Ramli MS juga dikatakan ada. Sememangnya Ramli Sarip tidak pernah menghampakan dalam memberi persembahan yang baik. Kami berlagak sealah-olah tidak pernah cukup dengan persembahan beliau. Sungguh menghiburkan! Dalam usia 58tahun, aku kira Ramli Sarip memang seorang penghibur yang hebat dan bagiku tiada lain yang sepertinya. Beliau mempunyai stamina untuk membuat persembahan terus menerus sepanjang masa .Beliau adalah dalam kelas yang tersendiri. Beliau tidak perlu penari latar atau penyanyi jemputan yang ramai. Yang jelas ialah keikhlasan beliau meyampaikan mesej dakwah melalui lagu-lagu dendangannya dengan sepenuh hati menjiwainya dan bersuara serak-serak basahnya yang sungguh unik.

Tahniah yang tidak terhingga kepada Ramli Sarip atas kejayaannya. Bagiku kau Masih Hebat dan Tetap Menggigit!!

Istilah Bercinta

Kau kata kau cinta
Kau kata kau sayang
Kini entah di mana
Tiada lagi kemesraan

Kau kata setia
Hanya aku saja
Tapi hilang ke mana
Tiada lagi kenangan

Ku tabahkan hati
Ku genggam azimat
Untuk ku balut luka semakin mendalam
Biarku hadapi walaupun tergugat
Akan ku benamkan biar jadi debu

Kini ku mengerti
Istilah sebenar
Di dalam bercinta
Tiada kepastian
Tiada penentuan
Akan kebahagiaan
Semua percintaan
Haruslah berkorban
Tiada batasan

Tuesday, May 11, 2010

Yesterday Once More...

Bumping into old friends is something that we all long for. Last Sunday night, my husband and I were invited to a wedding at One World Hotel in Damansara. An old friend who attended the same school, same year, same classroom and you can imagine they shared all the same experiences since they were 16 years old wed his son......... two down and five more to go..he said!! They were students from one of a well known boarding school....Sekolah Menengah Alam Shah. Originally it was in Cheras but now they moved to Putrajaya with a new environment. The old boys were sad for they love the old school a lot regardless of the old and worn out buildings but to them that was where they started . They grew up and went through teenage life together. Nostalgic... every corners and nooks of that school brought back memories ......laughter , tears and cold sweat!!! Believe it or not, that was where they were given the knowledge of how to use the toilet!!!! Hahahahhahaha ....that was in the 1960s mind you!

In any gathering with old friends, people tend to get carried away with stories of their pasts.....hmmmmmmm...They laughed and teased at one another about their stupidity, naughtiness, mistakes they did, the girls they admired(....Zaiton the warung operator's daughter), teachers whom they admired or bullied and so on. The old friends gathering will go on and on without realizing that it was already another day!!! How time flew . To make things worst....they are all boys! Sometimes the wives simply did not exist at that moment of time....NORMAL!

Being the wife to my husband, I was lucky to have been able to get along with the other wives if not all, but most of them. We talked about life, current issues and always ended up with gossip!!!......ssshhhhhhhh did you know so and so......?? Ooooooo.....I didn't know that!! How did she take it?..Oh dear! That was sad isn't it.....but no damage done. Everything started and ended there. We are always looking forward to meet up again. Actually it is our gathering too!! We always feel sad when we had to leave and looking forward to the next get together.....another wedding ??? We are so greatful and thank Allah for being married to the Old Boys ( The Handsome Alakadar..we call them) of ASAS. Their comradeship is beyond imagination and when they met, they behaved like teenages and totally forgot about their golden age! Hahahahhaha..you should have seen them having fun at Cik Din's(one of them) resort in Lembah Temir , Raub, Pahang. They were so cute and totally in their own world! It's fun to see your other half happy because it goes back to you!!


We went home, with a big smile on our face even though we can hardly lift the eyelids! Wondering...where is Zaiton now...the most talked about by all .....Hahahahhahha.

Monday, May 10, 2010

Menginsafkan dan Bersyukur...

Lawatan kali ini agak berlainan sedikit. Pada mulanya ramai teman kejirananku yang berminat untuk turut serta dalam rombongan tetapi terpaksa menarik diri disaat akhir atas sebab-sebab yang tak dapat dielakkan. Aku menjadi resah gelisah. Dengan pihak yang menunggu telah aku nyatakan seramai 30 orang ahli rombongan yang akan hadir tetapi kini tinggal kurang dari separuh yang ada. Atas keperihatinan seorang teman, dengan ada networking yang bagus, maka dapatlah mengenapkan jumlah ahli riombongan yang pergi, malah lebih lagi. Alhamdulillah.

Pagi Sabtu 8hb Mei 2010, tepat jam 8.45 pagi, semua ahli rombongan berkumpul di rumahku. Kami berangkat 15 minit kemudian dengan menaiki 2 buah bas kecil. Arah tujuan ialah ke Penjara Kajang. Mendengar perkataan itu semua orang hairan..termasuklah ahli rombonganku. Tepat jam 10.30 pagi, kami sampai diperkarangan destinasi. Ramai sudah yang menunggu untuk menyambut kedatangan kami. Tak sangka betul! Begitu berhemahnya mereka dan begitu bertuahnya kami!

Kami diberi penerangan oleh Pegawai penjara dan kemudian di bawa melawat ke dalam! Bayanggggkan! Sebelum masuk, pelbagai bayangan bermain di fikiran kami sebagaimana yang kami tonton dalam peti televisyen. Kami bayangkan penyeksaan dan hukuman sahaja tetapi ternyata salah semuanya! Sesampainya di dalam, yang kami lihat adalah aktiviti harian yang dijalankan oleh penghuni tempat tersebut. Ada yang bertugas di bahagian dapur yang mana dinyatakn bahawa dalam sehari, mereka diberi makan sebanyak 6 kali dan menu bertukar ganti setiap hari. Lauk ayam sebayak 3 kali seminggu!! ada ukuran tertentu untuk ikan serta beratnya dan kesegarannya. Jika didapati ikan yang dihatar tidak segar, pihak pengurusan penjara akan meminta ikan lain sebagai gantinya. Ini adalah untuk menjaga kesihatan penghuni supaya tidak berlaku perkara yang tidak diingini.
Ada yang di beri kemahiran mengandam, mencuci dan memotong rambut , mengurut, mencanting batek , memotong dan menjahit pakaian, membuat selimut, alas kaki , pasu serta membuat frozen food yang terdiri dari pelbagai kuih muih!
Kini barulah kami sedar bahawa penjara ialah sebuah institusi pemulihan dan bukan pusat hukuman semata-mata. Tahniah kami ucapkan kepada Jabatan Penjara Malaysia atas kebijaksanaan mengendalikan sekumpulan manusia yang tersalah langkah dalam awal kehidupan mereka. Hasil kerjatangan para penghuni dijual kepada umum malah frozen foodnya telahpun berada dipasaran atas jenama My Pride....pergilah beli dan rasa sendiri....SEDAP.
Tapi yang nyata, penghuni penjara, walaupun hidup di dalam kawasan bertembok setinggi bangunan 3 tingkat dan berdawai duri, namun mereka masih lagi mendapat semuanya kecuali satu sahaja iaitu BEBAS.........Lawatan ini sedikit sebanyak telah membuka mata kami tentang erti kebebasan sepenuhnya dari segi fikiran dan tindakan . Timbul rasa keinsafan dalam diri kami dan bersyukur atas pemberian Allah kepada kita.....