Saturday, June 12, 2010

Ditelan mati Mak, diluah mati Bapak!

Ditelan mati mak diluah mati bapak..itulah yang aku tanggung sekarang. Not an easy decision to make but I have to make a choice. Yang satu anak dan yang satu sahabat yang juga jiranku......

Sudah dua bulan anak dan menantuku merancang untuk membawa dua keluarga sebelah Shah Alam dan sebelah Alor Setar untuk bercuti bersama di Pulau Langkawi. Tujuannya ialah untuk mengeratkan lagi silaturrahim antara kedua keluarga ini. Tarikh pertama dipilih, tetapi Pak Ali ada tugasan yang tak dapat dielakkan. Jadi tarikh pertama ditangguhkan. Kemudian, tarikh kedua dipilih, tetapi Shakir pulak ke Turki, tangguh lagi....Kesian budak-budak tu. Kali ketiga, diputuskan pada 25, 26 dan 27 Jun memandangkan semua orang ada kelapangan pada waktu itu. tetapi seperti biasa, sejak dari awal dibuat rancangan, suamiku memang tidak dapat pergi bersama. Itu amat kami faham dan anak-anak pun menerima hakikatnya.

Tetapi, tarikh ini juga menyebabkan aku di dalam dilema. Rancangan anak-anak yang murni itu terpaksa aku timbangkan kerana pada 26 Jun, sahabatku yang merupakan jiran kembar rumahku dan juga ahli G15, telah merancang untuk mengadakan sambutan Hari Lahir bersama beberapa orang ahli yang lain. Tarikhnya sudah di tetapkan, tempatnya sudah di tempah, aku pulak sebagai ketua G15, serba salah dibuatnya! Tapi aku terpaksa membuat pilihan walaupun akan mengecewakan satu pihak.

Walaupun tidak kusebutkan disini, yang mana pilihanku, I have made up my mind! But I will try my very best to please both party. Ibarat menarik rambut dari tepung. Rambutnya tercabut dan tepungnya tidak tumpah!! Win, win situation.......

Fahamilah pendirianku hendaknya! Maafkanlah aku.....kerana aku terpaksa!


KERANA TERPAKSA

oleh

FRANCISCA PETER

Kerna terpaksa aku melangkah pergi
Kerna terpaksa ku turut kata hati
Gementar tubuhku dengan keputusan ini
Biarpun pedih ku teruskan jua

Di antara kita mengapa ada dia
Biarpun hanya kawan biasa
Tapi ku rasa berlainan caranya
Hingga mencakar perasaanku
Terpaksaku
Terpaksaku membuat pilihan
Mengundurkan diri untuk kebahagiaanmu

Kerna terpaksa aku rela sendiri
Kerna terpaksa lalu aku menangis
Tertutup hatiku untuk bercinta lagi
Tidak ku tahu bila kan terbuka

No comments:

Post a Comment