Sunday, November 7, 2010

Satu perjalanan yang jauh...



Salam dari Rabat, Morocco. Perjalanan dari tempat asal kita sangatlah jauh dan memenatkan.Namun kerana ingatan kepada seorang sahabat karib, kami berlima sahabat berpakat melawatnya. Golden girls vacation!!!!
Kami menaiki pesawat Emirates ke Dubai. Perjalanan mengambil masa selama 7 jam. Nasib baik kami diberi tempat duduk di hadapan...nombor 9...dapatlah kami melunjurkan kaki. Yang melucukan ialah DKH yang mempunyai bentuk badan yang comel molek, tidak dapat merasakan nikmat menaikkan kaki ke dinding kerana kakinya tidak sampai....hahahhahha.
Sampai di Dubai, kami di arahkan ke Gate 122. Setelah melalui Imigresen, kami terus bergerak menuju ke Gate tersebut. Semakin jalan terasa semakin jauh. Dengan muka yang tak malu, aku bertanyaa dgn pemandu buggy yang lalu lalang di situ....Gate 122 please...Gate 122 please! Rupanya laku juga jeritanku itu. Hai, meriah kami menaiki buggy tersebut tetapi yang sedih tu, Gate 122 sangat jauh dari kawasan membeli belahnya. Maka, kami tida pilihan lain, selain dari duduk buat bodoh sajalah! Hahahhahha.
Semasa hendak menunggu untuk boarding, seorang pegawai airport menulis tagging untuk hand carry kami lalu ditampalkannya di beg kami. Sangkaan kami, itu adalah normal normal , jadi kami biarkan sahaja. DR risau kerana begnya tidak diambil hirau oleh pegawai tersebut. Kami melihat saja gelagatnya....agak lucu jugak cara dia bertanya.....
Bila tiba masa untuk masuk ke pesawat, setibanya kami di pintu , pegawai tadi telah mengambil beg aku dan beg DSNK. Tanpa memberitahu mengapa, terus diambilnya beg kami. Hairan! Bukan kerana apa, beg itu kecil dan tidak berat. Bodoh betul tapi untuk tidak merosakkan percutian yang baru hendak bermula, kami redho. Selepas beberapa lkangkah, teringat aku akan iPad aku yang tertinggal dalam beg itu. Aku pusing ke belakang dan mengambilnya. OOOOiiiii itu nyawaku...
Tempat duduk kami nombor 41...nun jauh dibelakang. Di kiri kanan belakang kami adalah tandas. Kami redho! Bagus juga, mudah untuk melepaskan hajat!!
Anak-anak kapal Emirates sagat baik, berfikiran positif dan dedikasi. Kami yang dibelakang jelas nampak pelbagai gelagat penumpang penumpang lain yang masuk kemudian dari kami. Disitulah dapat aku menilai integriti anakanak kapal tersebut. Kagum aku! Dalam padsa memandang dan berfikir, tibab tibaa masuklah seorang hamba Allah ni dengan segaknya dan duduk 4 baris di hadapan kami. Sebaik saja dia muncul, aku rasa macam dunia aku berpusing ligak hingga ke peringkat nak pengsan, Begitu juga denga teman temanku! Bau ketiaknya sangat busuk. Terbalik hidung kami dibuatnya. Berebut rebutlah kami mencari minyak angin...hahhahhahahhahah. Perjalanan selama 7 jam 35 minit membuat kami seronok dalam tersiksa....Namun pujian harus diberi kepada anak anak kapal yang sangat efficient!
Tepat jam 12.10 tengahari, pesawat kami mencecah bumi Casablanca. Bersyukur kami kerana sudah hampir 18 jam perjalanan, dengan pelbagai pemandangan yang boleh dijadikan pengajaran dan peringatan dan dalam keadaan natural beauty kami yang tanpa mandi, tanpa bedak dan bergincu...kami samapi jua di tanah Morocco.
Urusan imigresen Casablanca sangat lembab. Bila kami lihat ada baris lain yang kosong , kami dilarang bertukar lorong. Mereka ni tidak mahu bekerjasama dalam membuat kerja, Hairan! Namun setelah lama menunggu, kami akhirnya yang paling akhir dari pesawat tersebut yang keluar dari situ. Terus ke tempat bagasi. PSSJ sudah lama selesai mengendalikan bagasinya. Kami uruskan bagasi kami sendiri dan terus menuju ke jalan keluar. Malangnya DOIS tiada di situ. Katanya akan menunggu di bahagian luar tapi tiodak kelihatan di mana2. Langsung aku menelefon suamiku dan meminta bantuan agar carikan nombor kedutaan kita di Rabat. Manalah tahu, takut-takut DOS terlupa! Dalam panik, aku keluar dari bangunan dan scroll through contacts aku dan Alhamdulillah, rupanya aku simpan semua nombor pejabat dan handphone DOS. Pembantu peribadinya meyakinkan aku bahawa TYT sudah berada di sana. Rupanya, bila kami bertemu akhirnya, dapatlah kami tahu bahawa beliau menunggu kami di terminal 1 sedangkan kami di terminal 2! Katanya di paparan, dinyatakan terminal 1!!!!
Perjalanan kami dari lapangan terbang Casablanca ke Rabat mengambil masa selama 2 jam dan pemandu kereta adalah Tariq dan Imad. Tariq pandai sedikit berbahasa Melayu tetapi Imad tetap dgn Peranchis, Arab dan Morocconya....dan sedikit Bahasa Inggeris!

No comments:

Post a Comment